Stanga
Dreapta

Informații utile pentru tineri! Ce se întâmplă când drogurile sunt combinate cu energizante?

Gabriela M Bogdan, 7 iunie 2022, Ora 12:04

  • print
  • |
informatii-utile-pentru-tineri-ce-se-intampla-cand-drogurile-sunt-combinate-cu-energizante-1.jpg

 

Primul festival de amploare găzduit de Capitală după cei doi ani de pandemie a scos la iveală un fenomen șocant, care i-a luat prin surprindere chiar și pe medici: 17 persoane au ajuns la spital, după ce au consumat alcool în exces sau droguri, iar un tânăr de 25 de ani a murit, din cauza unei supradoze.

120 de tineri au fost prinși cu droguri la festivalul din weekend din București, iar jandarmii și polițiștii au confiscat mai multe tipuri de substanțe interzise.

Agenția Națională Antidrog a transmis, în context, câteva sfaturi pentru tinerii petrecăreți: să nu combine drogurile cu energizante și să aibă grijă să se hidrateze. Radu Țincu, medic de terapie intensivă, cu specializare în toxicologie, a explicat ce se întâmplă în cazul consumului de stupefiante la astfel de petreceri-maraton, mai ales dacă ele sunt combinate cu energizante, cafea în exces și alcool.

„Din păcate, a fost altfel decât altădată. În această perioadă au fost tineri care au ajuns la spital. Un tânăr sub 30 de ani cu dureri precordiale asemănătoare unui infarct miocardic - te aștepți să întâlnești la o persoană vârstnică, nu la un tânăr care dansează și se simte bine într-o zi de weekend”, a mărturisit dr. Radu Țincu.

El a explicat că acest lucru este cauzat de consumul de substanțe stupefiante, multe dintre ele modificând funcționarea activității inimii printr-o suprasolicitare atât a activității cardiace, cât și printr-o scădere a vascularizației cardiace în timpul consumului acelei substanțe. „Discutăm aici de substanțe care stimulează cordul, stimulează inima, cum ar fi cocaina sau amfetaminele, și care pot să producă chiar îngustarea vaselor coronariene în acele momente în care se găsesc în corpul nostru”, a arătat medicul.

Ce este „sinergismul farmacologic”

Întrebat ce se întâmplă când drogurile sunt combinate cu băuturi energizante, Radu Țincu a explicat că se produce fenomenul de sinergism farmacologic: „Dacă discutăm de substanțele care stimulează activitatea organismului, cum ar fi cocaina, amfetamine, metamfetamine, canabisul, dacă le asociem cu substanțe energizante, cafea în exces, toate aceste lucruri vor avea un sinergism farmacologic, adică vor intensifica efectele toxice pe care aceste substanțe le pot avea. Pacienții pot să prezinte tulburări de ritm cardiac, pot să prezinte aritmii cardiace, creșteri ale tensiunii arteriale”, a menționat Radu Țincu.

„Gândiți-vă că au fost tineri care au dansat ore întregi până când au avut distrucții musculare sau s-au supraîncălzit, au venit la spital cu temperaturi de peste 39-40 de grade și au necesitat măsuri de răcire externă pentru a putea să domolim această supraîncălzire”, a povestit medicul.

Totul, în contextul în care aceste substanțe stimulatoare îți dau o falsă energie continuă. Ai senzația că poți să nu dormi câteva zile, poți să dansezi continuu ore întregi, nu ai nevoie de mâncare și nu ai nevoie de hidratare, n-ai nevoie de apă. Or, hidratarea este necesară, pentru că aceste substanțe, care îți dau această falsă senzație de energie, îți realizează o abolire a unor senzații fiziologice. Una din ele este senzația de somn, că trebuie să te odihnești, și a doua este senzația de sete și acești oameni uită să bea lichide. „Gândiți-vă ce înseamnă să dansezi ore întregi, să transpiri și să nu bei niciun fel de lichid sau să nu bei apă. Este evident că deshidratarea este prezentă și poate să cauzeze chiar colaps cardiovascular, cum s-a întâmplat în trecut în mai multe cazuri”, atrage atenția medicul de terapie intensivă.

Te poți transforma în „legumă” timp de luni sau chiar ani de zile

 În cazul în care substanțele care deprimă sistemul nervos central, cum ar fi opioidele, heroina sau substanțele sedative, sunt combinate cu alcoolul, crește riscul de a dezvolta reacții toxice, iar principala reacție este starea de comă.

„Acești oameni își pierd progresiv coordonarea atât motorie, cât și vorbirea, percepția corectă a realității și la un moment dat ajung în comă. Riscul cel mai mare este ca în această stare de comă, care devine din ce în ce mai profundă, să se producă o abolire a centrilor respiratori, adică să apară stopul respirator și pacientul să necesite intubație și ventilație mecanică”, a arătat Radu Țincu.

Întrebat dacă acești tineri rămân cu sechele, el a spus că depinde de starea în care ajung la spital. „Gândiți-vă că dacă discutăm de stopul cardiorespirator, în funcție de timpul în care activitatea cardiacă a fost oprită, ea poate să aibă sechele neurologice irecuperabile. Acești tineri pot să rămână legume, pot rămâne în pat, într-o stare vegetativă, pentru o perioadă de luni sau chiar ani de zile”, avertizează medicul.

De asemenea, Radu Țincu atrage atenția că există două mituri false legate de aceste substanțe stupefiante: unul, că nu toate sunt toxice, ceea ce este fals. Orice substanță supefiantă poate deveni toxică, depinde doar doza în care ți-o administrezi. Al doilea mit este că nu toate determină dependență, ceea ce iarăși este fals. Toate substanțele care acționează la nivelul sistemului nervos central, la un moment dat, într-o perioadă mai lungă sau mai scurtă de timp, vor determina dependență, spune medicul toxicolog.

„O voce îți spune să te arunci de la etaj pentru că vei putea să zbori”

Tinerii care merg la festivaluri recurg la droguri pentru a rezista efortului, dar riscă să suporte consecințe grave.

„Unii stau 2-3 zile consecutiv în această activitate de recreere și atunci, fără să dormi e destul de dificil și vei bea substanțe energizante, vei combina cu o serie de substanțe care stimulează organismul și acest lucru duce la oboseală cronică, care pune în pericol funcționarea organismului. Pe de altă parte, gândiți-vă, o stare de oboseală combinată cu alcool câteva zile la rând face ca funcția hepatică să devină și ea afectată. Acești pacienți pot să aibă hepatită acută de cauză toxică determinată de consumul de alcool în exces”, a explicat dr. Țincu.

Alții consumă droguri pentru că au nevoie de a scăpa de realitate, spune medicul. „Este extrem de ciudat, oamenii aceștia sunt la festival, sunt într-o zonă unde, teoretic, ar trebui să se simtă bine, să se deconecteze de problemele cotidiene. Și ei își doresc o realitate falsă. Pentru că, până la urmă, toate aceste substanțe creează o realitate care nu are niciun fel de legătură cu ceea ce se întâmplă în mod real în jurul lor”, a menționat medicul.

Unele din aceste substanțe sunt și mai periculoase, pentru că pot crea anumite halucinații. „Acești oameni pot să aibă halucinații vizuale, auditive și când o voce îți spune, spre exemplu, să te arunci de la etaj pentru că vei putea să zbori, tu vei face acest lucru pentru că nu vei putea separa dacă ceea ce ai auzit este real sau nu. Și de multe ori acești tineri sfârșesc în tentative de suicid, pentru că ei nu mai pot să discearnă ceea ce este real și ceea ce nu este real”, avertizează medicul de terapie intensivă Radu Țincu.

 

 

EDITORIAL

Acum, că a fost tras pe linie moartă,  penibilul  Cîţu avertizează că România va intra într-o criză economică severă

Acum, că a fost tras pe linie moartă, penibilul Cîţu avertizează că România va intra într-o criză economică severă

     Florin Cîţu spune că economia României va avea o creştere economică aproape de zero anul acesta şi avertizează că o prăbuşire economică este inevitabilă. ”Economia României va avea o creştere economică aproape de zero anul acesta. Bugetul este construit pe o creştere economică de 4.6%. Cu o prob ...

STIRI RECENTE

FACEBOOK

ARHIVA

NEWSLETTER

Introduceti emailul dvs. mai jos pentru a primi ultimele stiri de pe site-ul Mesagerul.org.ro

13:01
BREAKING NEWS:

Sectorul 5 înflorește . Primarul Cristian Popescu Piedone a scos directorii în stradă și a dat startul campaniei de primăvară