Stanga
Dreapta

Diabetul si meniul zilnic

Claudia Ioana, 14 iunie 2019, Ora 10:06

  • print
  • |
victor-nicolae-bogdan-46782-46820-1.jpg

Ce este diabetul?

Diabetul este o boala care rezulta dintr-o prea mare cantitate de zahar (glucoza) in sange. Corpul nu are destula insulina pentru a transforma mancarea in energie. Astfel, nivelul ridicat de zahar incepe sa dauneze, incet, incet, ochilor, inimii, rinichilor, picioarelor.
Cum sa mananci si sa traiesti sanatos pentru a tine diabetul sub control

Mananca sanatos. Include mai multe cereale, fructe, legume in dieta ta si mai putine dulciuri, carnuri si grasimi, in fiecare zi.
Fa miscare in fiecare zi, pentru a impedica acumularea in greutate si pentru a imbunatati controlul asupra zaharului din sange.
Verifica-ti des nivelul de zahar din sange si ia-ti medicamentele cu mare atentie.

Cum sa mananci sanatos:

- Trebuie sa ai o dieta variata, asa cum e recomandata in Piramida mancarurilor pentru diabetici, pentru a furniza corpului tau toti nutrientii de care are nevoie - carbohidrati, proteine, grasimi, vitamine si minerale.
- Redu cantiatea de grasimi pe care le consumi, alegand mai putine produse grase si gatind cu putine grasimi.
- Consuma mai multe fibre, mancand cel putin 5 portii de fructe si legume pe zi.
- Consuma mai putine produse care contin mult zahar, precum sucurile de fructe, sucurile acidulate, ceai sau cafea indulcite.
- Foloseste mai putina sare cand gatesti. Consuma mai putine produse bogate in sare, precum supele la plic sau la conserva, muraturile si carnea procesata.
- Mananca portii mai mici si nu sari peste mese.
- Citeste cu atentie etichetele produselor.
- Nu consuma mult alcool.


Ce este piramida mancarurilor pentru diabetici?

Piramida mancarurilor pentru diabetici este un ghid care iti explica cat de mult trebuie sa mananci in fiecare zi. Seamana cu Piramida Mancarurilor pe care probabil o stii deja.

Piramida e impartita in sase grupuri. Trebuie sa mananci mai multe produse dintre cele care se gasesc in cel mai mare grup, la baza piramidei, si mai putine din grupul din varful piramidei. Numarul de portii zilnice nu este acelasi pentru toata lumea, totusi. Iata o lista a alimentelor pe care trebuie sa le consumi zilnic:

Cereale, fasole si legume bogate in carbohidrati (spre exemplu, porumb sau cartofi) - 6 sau mai multe portii/zi
Fructe (contin vitaminele C, A, potasiu si fibre) - 3-4 portii/zi
Legume (contin vitaminele A, C, fibre) - 3-5 portii/zi
Lapte (sursa de calciu, proteine, vitaminele A si D) - 2-3 portii/zi
Carne si altele (sursa buna de fier, zinc, vitamina B si proteine) - 2-3 portii/zi
Grasimi, dulciuri, alcool: aceste produse, gasite la baza piramidei, trebuie consumate doar in cantitati mici. Grasimile si uleiurile ar trebui sa fie limitate, intrucat au foarte multe calorii. Dulciurile contin foarte mult zahar si trebuie consumate foarte rar.

Care e numarul potrivit de portii potrivit pentru mine?

Piramida este un ghid general al portiilor pentru fiecare grup de alimente, dar trebuie sa stii ca un dietetician iti poate crea un meniu mai precis, pentru tine. Tine minte ca numarul de portii din piramida este stabilit pentru o singura zi. Intrucat mancarea creste nivelul de zahar din sange, este bine sa nu consumi toate portiile odata. Spre exemplu, cele 4 portii de fructe pot fi impartite in cele trei mese + o gustare.

Nu uita!

Avand un stil de viata sanatos, mancand ceea ce trebuie si facand multa miscare, iti poti tine diabetul sub control. De asemenea, e bine sa-ti consulti frecvent doctorul si, eventual, un dietetician, care iti pot da sfaturi referitoare la stilul tau de viata. 

Ce inseamna o portie?

Iata o lista a unor alimente ce reprezinta o singura portie, in ghidul piramidei:

Cereale, fasole si legume bogate in carbohidrati:
1.o felie de paine
2.o briosa
3.o chifla
4.jumatate de ceasca de cereale/paste/orez
5.o jumatate de ceasca de fasole uscata/porumb/fasole pastai.

Legume:
1.o ceasca de legume crude
2.o jumatate de ceasca de suc de legume

Fructe:
1.un fruct de marime medie
2.o jumatate de ceasca de fructe la conserva/din compot
3.o jumatate de ceasca de suc de fructe.

Lapte:
1.o ceasca de lapte sau iaurt

Carne:
1.100 gr. de carne gatita/pui fara pielita/peste
2.un ou
3.doua lingurite de unt de arahide
4.100 gr. branza

Grasimi, dulciuri si alcool:
1.o lingurita de unt/margarina/maioneza
2.o lingurita de branza sau dressing de salata
3.o jumatate de ceasca de inghetata

Meniul tau

Daca ai diabet, e bine sa consulti un dietetician, care sa-ti recomande un meniu personalizat pentru tine. Astfel, meniul tau va fi bazat pe mai multi factori, precum ar fi greutatea ta ideala, inaltimea, varsta si activitatea fizica.

 

EDITORIAL

  Ion Cristoiu,  în cazul Caracal: E o URIAȘĂ manipulare a opiniei publice

Ion Cristoiu, în cazul Caracal: E o URIAȘĂ manipulare a opiniei publice

  Jurnalistul Ion Cristoiu acuză că, în cazul Caracal, 'tot ceea ce se publică pe surse ține de o uriașă manipulare a opiniei publice, prin presa Serviciilor, dar și prin presa independentă, menită a scoate din discuție orice altă ipoteză decît cea a asasinului singuratic, făcut pe zi ce trece tot mai Monstru'. "Alexandru ...

STIRI RECENTE

FACEBOOK

ARHIVA

NEWSLETTER

Introduceti emailul dvs. mai jos pentru a primi ultimele stiri de pe site-ul Mesagerul.org.ro

01:19